Zoersel roept op om zitbanken(plan) mee te beoordelen

Bewegen - en in dit geval voornamelijk wandelen - helpt je gezond te blijven. Het is ook een leuke manier om mensen te ontmoeten. Af en toe even kunnen uitblazen op een bankje is voor sommigen wel een vereiste. Gemeente & ocmw Zoersel bracht daarom recent alle zitbanken op haar grondgebied in kaart. Dat zijn er momenteel zo'n 200. "We vragen nu aan onze inwoners om deze inventaris te bekijken en mee te bepalen wat er op dit moment al 'goed zit' en wat er absoluut beter kan", legt Katrien Schryvers, schepen voor welzijn en participatie, uit.

"We tellen al heel wat zitbanken in onze gemeente, maar krijgen ook nog regelmatig de vraag van inwoners om er ergens één extra te plaatsen. Op elke hoek van de straat een bank zetten, kunnen we echter niet”, vertelt Danny Van de Velde, schepen voor patrimonium. "Een werkgroep van medewerkers en bestuur stak daarom de koppen bij elkaar en stelde een inventaris op van alle zitbanken. Dit geeft ons al een goed beeld van de blinde vlekken (zones waar er geen of weinig zitbanken staan, red.) en van de plaatsen waar er wel rustplekken aanwezig zijn. Of onze inwoners dit dan de juiste plaatsen vinden en of die banken dus ook effectief gebruikt worden, weten we daarmee nog niet. Mogelijk zijn er ook die een onderhoudsbeurt kunnen gebruiken of helemaal aan vervanging toe zijn.”

Denk mee

"Dit doen we niet alleen. Hiervoor schakelen we ook de hulp van onze inwoners in", licht Katrien Schryvers toe. "Vanaf 19 april kunnen zij het zitbankenplan raadplegen op denkmee.zoersel.be en vragen we hen hun mening te geven: staat de bank daar goed? Kan ze een onderhoudsbeurt gebruiken? En waar zou een bijkomende zitbank een meerwaarde zijn voor een babbeltje of om even uit te blazen? Deze bevraging loopt tot en met 30 juni."

Vervolgens gaat het bestuur aan de slag met de voorstellen en inbreng, om dan vanaf midden september opnieuw beroep te doen op de inwoners. "Eens de bestaande situatie is geëvalueerd en waar nodig verbeterd, maken we een selectie van mogelijke nieuwe locaties, waarop onze inwoners dan kunnen stemmen. Die bevraging loopt van 15 september tot en met 15 december. Doelstelling van beide bevragingen is dus om zowel in de woonzone als daarbuiten voldoende zitbanken te hebben, maar ze ook op de juiste plek te zetten, en juist georiënteerd. Zo geven we onze inwoners nog meer kansen om buiten te komen én om te genieten van onze mooie gemeente."

Meer info raadplegen en/of je mening geven, kan via denkmee.zoersel.be.

Meest recente berichten

Plaats als eerste een reactie

Controleer je email om je profiel te activeren

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder